E-rezidentnost Estonije

*Ovaj tekst izrađen je u sklopu informativno-edukativnih aktivnosti kampanje „Popravi sistem – znanjem do promena“

E-rezidentnost Estonije jedna je od često pomenutih tema među frilenserima. Ova mogućnost čini Estoniju jedinstvenom i interesantnom. Rezidentstvo se u suštini može jednostavno dobiti, ali šta to znači za onog koji je je poseduje? Istraživali smo koje sve pogodnosti, ali i obaveze imaju e-rezidenti Estonije.  

E-rezidentnost

Estonija je 2014. godine pokrenula e-rezidentnost kako bi uspela da podeli niz digitalnih javnih usluga sa svetom. Vlada Estonije je omogućila izdavanje digitalne lične karte koja bi omogućila preduzetnicima da registruju kompaniju preko interneta. Od tada, preko 100.000 ljudi širom sveta je registovano kao estonski e- stanovnici i za sada postoji oko 12.000 kompanija koje vode e-rezidenti. Cilj ovog programa je da do 2025. godine Estonija na ovj način privuče najmanje 10 miliona e- stanovnika

Estonija je većinu državnih službi prilagodila digitalnoj tehnologiji, poput e-obrazovanja, e-zdravstva, elektronskih potpisa i elektronskih prijava. Odatle i potiče spremnost Estonije na korak dalje tj. stvaranje e-rezidenta. Naravno, cilj ovog projekta je bio da privuče kapital u Estoniju, budući da je ona mala zemlja sa ograničenim resursima.

Kada postanete e-rezident Estonije, dobijate pametnu ličnu kartu, sa kojom imate pristup estonskoj digitalnoj infrastrukturi uključujući vladine veb lokacije, usluge bankarstva preko interneta…

Veoma je važno da napomenuti da e- rezidentnost nije stvarna rezidentnost . Nije ni imigracioni program kojim biste dobili državljanstvo Estonije. Takođe, nije ni način kojim ćete izbeći plaćanje poreza u matičnoj državi, bilo da se radi o poslu, investicijama ili ličnom dohotku. Još jedna zabluda je da e-rezidentnost možete koristiti kao putnu ispravu. Kao što vam ne daje pravo da živite u Estoniji, tako vam ne daje ni dodatna prava za život ili putovanje u Evropskoj uniji ili bilo gde u svetu.

Kako se dobija e-rezidentnost?

Da biste dobili e-rezidentnost, neophodno je prvo da aplicirate za nju. Ako vaša prijava bude odobrena dobićete estonsku digitalnu ličnu kartu. Sa vašom pametnom ličnom kartom u mogućnosti ste da:

  • potpisujete digitalna dokumenta
  • osnujete komapniju
  • aktivno upravljate kompanijom iz EU
  • otvorite bankovni račun
  • obavljate poslove vezane za banku online i lako prebacujete novac
  • podnesete estonske poreske prijave online 
  • šifrujete dokumenta
  • elektronski glasate na virtuelnim sastancima akcionara

Nekada su bile potrebne 4 posete Estoniji da biste dobili e-rezidentnost, ali sada sve možete obaviti online. Sam proces traje mesec dana.

Prvi korak je da popunite online obrazac za prijavu. Moraćete da priložite svoju sliku iz pasoša, fotokopiju pasoša, da opišete svrhu prijavljivanja i platite naknadu za prijavljivanje. Naknada iznosi oko 100 evra. Takođe, morate izabrati mesto preuzimanja, i ukoliko digitalnu ličnu kartu želite da uzmete u estonskoj ambasadi na primer, moraćete platiti kurirsku naknadu u iznosu od 20 evra. Provera vaše aplikacije traje u proseku oko 10 dana, ali može trajati i duže.

Ukoliko vam je odobrena aplikacija dobićete mejl sa obaveštenjem o odobrenju, i možete očekivati da će vam e-rezidentnost stići na označenu lokaciju za dve nedelje. U zavisnosti od lokacije, moguće je i da to potraje duže. Rok za preuzimanje digitalne lične karte je šest meseci, ali usled epidemija virusa kovid19, možete tražiti da vam se taj rok produži. Prilikom preuzimanja, moraćete potvrditi svoj identitet, potpisati obrasce i uzeće vam otisak prstiju. Kada sve to obavite, postajete e-rezident. 

Početni koplet e-rezidentnost sadrži: vašu digitalnu ličnu kartu, čitač pametne kartice i vaše pin kodove.

Bankarstvo u Estoniji kao e-rezident

Račun kao e-rezident ne možete otvoriti u bilo kojoj banci u Estoniji. Dve banke koje su otvorene za e-rezidente su SEB i Swedbank, i da biste otvorili račun morate platiti nekoliko stotina evra. Nešto pristupačniji uslovi su u LHV banci. Ova banka ima iskustva u radu sa klijentima na daljinu i ne zahteva dodatno vreme i veliki novac da biste otvorili račun. Od 2019. godine Estonija je donela zakon koji omogućava e-rezidentima da koriste bilo koju banku ili finansijsku instituciju za plaćanje. Možete čak koristiti i besplatne usluge poput TransferWise Borderless koji je povezan sa bankom LHV. 

Kako osnivate firmu u Estoniji kao e-rezident

Kada dobijete e-rezidentnost neophodno je da izaberete dobavljača usluga koji će vam služiti kao kontakt osoba i predstavljaće pravnu adresu vašeg preduzeća. Spisak svih dobavljača usluga možete naći na Marketplace-u. U zavisnosti od toga da li ove usluge uključuju i usluge vođenja knjiga i prijavljivanje poreza, njihove cene se kreću od 30- 150 evra mesečno. 

Nakon toga moraćete da registrujete preduzeće putem estonskog poslovnog registra i platite taksu od 190 evra. Kada to obavite morate i staviti depozit na minimalni ulog prilikom osnivanja firme od 2.500 evra. 

Estonije ja razvila poreski sistem koji je osmišljen da podrži preduzetnički rast. Na primer, kompanije koje su poreski rezidenti u Estoniji oporezuju se paušalno samo kada se dobit distribuira, što znači da nema poreza na dobit koja se reinvestira u kompaniju

Možda će vas zanimati:
Kako posluju frilenseri u Estoniji?

Poreske obaveze

Porez na dobit korporacije plaća se u zemlji u kojoj je firma osnovana. Kompanije koje su osnovane u Estoniji putem e-rezidentnosti plaćaju porez Estoniji. Ukoliko je to neophodno prema zakonu drugih zemalja u kojima korporacije posluju moraće i u tim zemljama da plate porez. Estonija je potpisala već 57 ugovora o izbegavanju dvostrukog oporezivanja. Kompletna lista je dostupna ovde. Kada je u pitanju Srbija, Estonija i sa njom ima ugovor o izbegavanju dvostrukog oporezivanja. 

Stopa poreza na dohodak za privatne preduzetnike i koroporacije iznosi 20%. Porez se ne plaća na zadržanu i reinvestiranu dobit. To znači da poreska obaveza nastaje samo ako se zarada podeli akcionarima.

Postoji i smanjena poreska stopa koja iznosi 9%, i odnosi se na neke robe kao što su na primer knjige, periodične publikacije, usluge hotelskog smeštaja.    

Lični porez – Rezidentni porez nije isto što i porezni rezident vaše kompanije. Kriterijumi za njihovo utvrđivanje su različiti, a okolnosti vaše kompanije mogu se bitno razlikovati od vaših ličnih okolnosti. Lični porezi pokrivaju širok spektar usluga, od zdravstvene zaštite do penzionog osiguranja i plaćaju se u zemlji u kojoj ste rezident. Takve vrste usluga e-rezidencija ne pruža.

U cilju poboljšanja sistema oporezivanja fizičkih lica koja rade sa inostranstvom i pronalaženja rešenja za trenutnu situaciju, Srbija u pokretu je započela kampanju Popravi sistem – znanjem do promena, koju je podržao i Pausal. Pored insistiranja na usvajanju prelaznih i nakon toga trajnih rešenja, fokus kampanje biće na informisanju i edukaciji zajednice. Pozivamo vas da se priključite kampanji, kao i da nam pišete u komentarima o kojim temama vezanim za poslovanje frilensera biste voleli da saznate više. Da pratite novosti vezane za kampanju prijavite se ovde.

One comment

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *