Ko su digitalni radnici i radnice iz Srbije?

Centar za istraživanje javnih politika, predstavio je 28.02.2019. u Impact hub-u, rezultate istraživanja na temu: “Gig ekonomija u Srbiji: ko su digitalni radnici i radnice iz Srbije i zašto rade na globalnim platformama?”. Povod za sprovođenje istraživanja je činjenica da je Srbija u samom vrhu zemalja po broju radnika na globalnim online platformama.

 

Prema rezultatima istraživanja:

  • najbrojniji digitalni radnici su mladi i visokoobrazovani ljudi sa fakultetskim diplomama iz ekonomije, dizajna, marketinga, arhitekture. filologije i inženjerstva
  • najčešće pružaju usluge iz oblasti razvoja softera i tehnologije (30%), pisanja i pevođenja (29%) ili rade u kreativnoj i multimedijalnoj industriji (22%)
  • motivi za rad u online sferi su pristup bolje plaćenim poslovima, izvor dodatnog novca i nemogućnost da pronađu posao u offline svetu
  • 29% digitalnih radnika registrovani su kao preduzetnici
  • većina digitalnih radnika radi 40 časova nedeljno

 

Kao najveći problemi digitalnih radnika navode se nedovoljno definisane zakonske regulative koje ne prepoznaju freelancing kao zasebnu strukturu. To uslovljava stvaranje visokog obima skrivene zaposlenosti, zbog čega radnici nisu u mogućnosti da budu u sistemu socijalne zaštite ili da formiraju sindikate, a njihov rad se i dalje ne prepoznaje.

 

Pogledajte rezultate istraživanja, kao i deo atmosfere sa ovog događaja.

 

 

2 comments

  1. Od 2005 godine radim u kreativno multimedijalnoj industriji kao slobodnjak u nekoliko agencija u svetu. Sve pare sam potrosio u Srbiji koja me ne prepoznaje kao coveka sa zaradom.

    1. Upravo to je i problematika kojom se bavilo ovo istraživanje. Nadamo se da ćemo zajedničkom borbom uspeti da doprinesemo boljem statusu digitalnih radnika i unapređenju uslova poslovanja.

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *