Kome će najavljene olakšice-olakšati?

Prema nedavno objavljenim člancima Netokracije i Startita, Vlada Srbije predstavila je izmene Zakona o porezu na dohodak građana koji stupa na snagu od 01.01.2020. Ovim izmenama biće značajno promenjeni uslovi za poslovanje preduzetnika i preduzetnika paušalaca, uvodjenjem testa samostalnosti. Međutim, tek u narednim nedeljama će zvanična dokumenta biti objavljena, a njihova primena nas očekuje u vrlo kratkom roku. 

Kada je prethodne godine započet rad na reformi paušalnog oporezivanja, fokus je stavljen na digitaliziaciju poreske uprave, smanjenje administracije i smanjenje subjektivnosti poreskih inspektora. Na ovim stavkama je grupa radila, a test samostalnosti nije kreiran zajedno sa radnom grupom niti su, prema našim saznanjima, ove izmene sinhronizovane sa onima koje je pripremala radna grupa.

Ko je u fokusu promena?

Akcenat je stavljen na uvođenje podsticaja za zapošljavanje lica koja koja su u toku 2019. godine radila kao preduzetnici i preduzetnici paušalci, kako bi se smanjila zloupotreba ove vrste oporezivanja. Evidentno je da je ovim izmenama cilj bio uticanje na rad IT zajednice i čini nam se da je napravljen paravan za suzbijanje simulacije rada za IT industriju koji moze biti koban za ostale delatnosti koje nemaju alternativu ili pak imaju jako lošu. Glavno pitanje je da li je pri izradi ovih promena uzet u obzir rad i način rada drugih industrija i koje će posledice ovo imati na njih?

Inicijativa Digitalne Srbije navodi da su predložene olakšice dugoročno gledano dobro rešenje, ali nas ostavljaju bez odgovora na pitanje – šta posle 3 godine? 

Postavlja se pitanje i šta se dešava sa preduzetnicima koji tek započinju biznis i imaju zapravo samo jednog klijenta. Na koji način će ovaj test uticati na rad npr. profesora, glumaca, scenografa, kostimografa, prevodilaca, zanatlija koji su često angažovani od strane jedne kompanije ili rade do realizacije jednog projekta?  
Uzmimo za primer glumca kome je ugovorom bez sumnje definisano radno vreme, godišnji odmor, a prostor kao i alati za rad obezbeđeni od strane klijenta, uvođenjem ovog testa njihov rad bi bio u potpunosti onemogućen. 

Kako ce izmene uticati na rad sa inostranim klijentom?

Nigde se ne spominje da li će se menjati uslovi poslovanja kada je u pitanju rad sa inostranstvom. Da li će jedina opcija za saradnju biti otvaranje stranog predstavništva u Srbiji i koje opcije bi ostale otvorene za one čiji klijenti to ne žele da učine? Ne treba zanemariti činjenicu da veliki broj građana ostaje u zemlji, jer im je sistem paušalnog oporezivanja prihvatljiv za rad u Srbiji i da izmene zakona treba da ih stimulišu da tu i ostanu.

Potreba za javnom raspravom

Da bi ove izmene postigle svoj cilj, Test samostalnosti mora biti jasno definisan kako ne bi bilo ostavljeno previše slobode za tumačenje uslova paušalnog oporezivanja. Ukoliko uslovi testa budu isuviše opšti, kao što se desilo u Hrvatskoj, gde je odluka o paušalnom oporezivanju u potpunosti ostavljenja na milost i nemilost poreskog inspektora, samo će se dodatno podstaći problem sa kojim se suočavamo i danas – da li činite neki prekršaj ili ne, zavisi isključivo od poreskog inspektora, a ne od jasnog zakona.  

Kako test još uvek nije objavljen i ne znamo kako će biti definisan, otvaraju se vrata za mnoga pitanja. Da li ćemo odgovore na neka od njih dobiti u četvrtak na webinaru Inicijative Digitalna Srbija i VojvodinaICT clustera?

Rasprave treba da se vode „o onim promenama koje mogu nekoga ugroziti“ i onda tek tražiti odgovor na pitanje da li su ove olakšice adekvatna kompenzacija tim ugroženim stranama. Od vas očekujem da svojim komentarima date svoju perspektivu i podstaknete lavinu pitanja na koja još uvek nije dat odgovor. 

Sofija Popara, CEO @Pausal

15 comments

  1. Za sada u objavama o novom zakonu nije skroz jasna motivacija zakona – osim uskog fokusa na srpske IT firme koje “zapošljavaju” paušalce, i koje su konkurencija srpskim IT firmama koje imaju zaposlene.
    Ne vidi se kako će da se spreče negativni efekti po druge paušalce.
    Takođe, zabrinjavajuć je tajming.

    Priča se o promenama koje mogu da dovedu do gubitka posla, a rok je izuzetno kratak.

    Ako ovo bude važilo, na primer, za neki US startap koji nema predstavništvo u Srbiji i usled fokusa na proizvod, ne želi da se bavi otvaranjem predstavništva, onda neko ko je počeo da radi za takav startap, gubi mogućnost da nastavi da radi sa njima, a možda i vlasnički udeo koji je zarađen prethodnim radom.

    Nikakva poreska olakšica ne pomaže takvoj osobi.

    U tekstu su navedeni primeri drugih struka (ljudi koji nisu IT) i bilo bi neodgovorno da oni, ili bilo ko drugi, bude kolateralna šteta.

    Voleo bih da vidim procenu zakonodavaca, koliko će poslova da se izgubi promenama zakona, i takođe procenu koliko će ljudi da pređe da radi ja crno (ili sivo), i koliko će ljudi/firmi da premesti svoje poslovanje iz Srbije, ili da se prilikom izbora partnera za novi IT projekat odluči za firme iz npr Rumunije ili Bugarske.

  2. Evo „testa“ koji kruzi netom:
    Uvešće se test samostalnosti i ako agencija ne pređe test samostalnosti, prihodi agencije će se oporezivati
    oko 58%. U prilogu šaljem 11 kriterijuma za test samostalnosti. Ako se ispuni 6 od 11, ide navedeno dodatno oporezivanje.
    1. Nalogodavac definiše radno vreme
    2. Preduzetnik ima pravo na odmor i odsustva uz naknadu i nalogodavac ga odobrava
    3. Preduzetnik koristi prostorije koje obezbeđuje ili poseduje nalogodavac
    4. Nalogodavac vrši osposobljavanje preduzetnika i rukovodi procesom rada
    5. Preduzetnik koristi materijalna i nematerijalna sredstva za rad koje obezbeđuje nalogodavac
    6. Nalogodavac oglašava pozicije za koje angažuje preduzetnika ili u tu svrhu angažuje recruiter-e
    7. Preduzetnik obavlja posao kod nalogodavca radeći u timu sa zaposlenima ili sa drugim preduzetnicima
    8. Najmanje 70% prihoda u 12 meseci preduzetnik ostvaruje kod nalogodavca
    9. Preduzetnik obavlja poslove iz delatnosti poslodavca i za to ne preuzima poslovni rizik prema klijentima nalogodavca
    10. U ugovoru postoji non-compete klauzula
    11. Preduzetnik je angažovan kod nalogodavca više od 130 dana u 12 meseci

  3. Imam 80 zaposlenih u Srbiji i mislim da vama nista ne moze da pomogne. Nijedan zakon , nijedan predsednik. Vi prosto unistite i zloupotrebite sve sto postoji na kugli zemaljskoj. Naravno da bih ja vas sve oporezovao jer sa porezom i bez vi Samo znate da pljujete po toj drzavi. Zaradite po 2000-3000 i necete sebi ni minimalac da uplatite….pa naravno da ce neko da to primeti i kaze dosta vise. A vas IT strucnjake jedva cekam da dodjete na zapad, posto ste previse bitni postali u Srbiji. Kako cete u prvoj smeni da budete IT a u drugoj da vozite riksu,ako budete imali malo vise srece mozda taksi :)) poceli ste da budete previse bitni i to ce vam se obiti o glavu…samo polako

    1. Jadna tvoja firma i tvojih 80 radnika ako ih vodis sa znanjem koje si pokazao u svom postu. Za pocetak da te ispravim, pausalci ne uplacuju minimalac nego su oporezivani po prosecnoj plati na opstini u kojoj se nalaze. To je ekvivalentno kao da sebi uplacuju porez i doprinose na prosecnu platu koja je npr. na vracaru oko 65000 dinara koja je bitno veca od minimalca.

      Samo na osnovu te tvoje izjave mogu da zakljucim da pojma nemas o cemu pricas ali to ti ne smeta da ostavljas svoj stav koji nikog ne interesuje a o temi koju ne poznajes. Tako da je svako tvoje dalje misljenje irelevantno a diskusija sa tobom bespredmetna. Ali tako je vazda u Srbiji zemlji bilo, polupismeni i neobrazovani su uzimali sebi za pravo da odlucuju sta i kako treba za celokupno drustvo.

    2. Zali boze radne snage sto radi za tebe. Svih 80 u Srbiji. Ti veze s mozgom nemas, ceo post je plod tvoje maste odnosno „kako mali Djokica zamislja IT“. Ajde nemoj ovde prdeti medju ljudima koji znaju nesto o tome, nego lepo idi na sajt Informera gde i prilici ljudima s tvojim IQ-om da komentarisu.

  4. @Sofija
    Da li neko moze otprilike da kaze na konkretnom primeru koliko ce biti uvecanje za mesecni prihod od recimo 140.000 rsd, ukoliko pausalac ne prodje test samostalnosti? Pretpostavljam da se to razlikuje od slucaja do slucaja, ali uzmite neki za primer.

    Hvala

    Sto se zakona tice mislim da pogoduje iskljucivo firmama koje su i ucestvovale u donosenju, svi ostali aj tijevci mogu da odu u poresku i ugase firmu. Reakcije ljudi kojih se ovo tice, pausalaca, mozete da vidite na internetu. Naravno da ih niko nije ni pitao, niti ce, dok se ne skupimo svi za proteste. Takodje ne znam ni jednu privrednu granu gde mozete da uvedete drasticne mere u smislu procenata i oporezivanja, a da ona to izdrzi. Ako se bilo sta radi, radi se postepeno. Jedino postepeno je 70% posto, koje pogoduje onima koji su pisali zakon. Naravno da oni znaju da je ove uslove nemoguce ispuniti zbog prirode posla programera i dizajnera.

    1. U tekstu se kaze:
      „Ako preduzetnik posluje sa više klijenata, moraće da testira odnos sa svakim pojedinačno, i tamo gde “prođu test” moći će da nastavi da posluje kao i do promena i da na isti način plaća poreze i doprinose, a gde se pokaže da nije samostalan moraće da primenjuje drugačiji, najverovatnije nepovoljniji, obračun poreza““

      Ovo sada unosi dodatnu zabunu. Da li to znaci da ako ne prodjes test sa jednim klijentom, a prodjes sa drugim, placas porez samo za uplate od jednog klijenta? Sumnjam zato sto postoji stavka od 70% prihoda od jednog klijenta, koja implicira da ce se porez naplacivati za sve uplate, a ne po klijentu.

  5. Ovo je tema u koju su trebali da budu ukljuceni predstavnici obe strane, ali najlakse je u Srbiji primenjivati radikalna resenja, prepisuju iz inostranstva ono sto im se svidja, a kada treba to isto uciniti u korist gradjana onda to ipak nije za nase standarde.

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *