Freelanceri – radna snaga budućnosti

Prema istraživanju Svetske banke iz 2015. godine, Srbija je druga u svetu prema broju freelancera u odnosu na populaciju zemlje, kao i u odnosu na radno stanovništvo. Što se tiče samog broja aktivnih freelancera, u Evropi su vodeće zemlje Srbija i Rumunija.

Kako je Upwork najpopularnija platforma među digitalnim radnicima, o ovoj temi i stanju našim prostorima popričali smo sa Tamarom Gavrić, pionirkom u ovakvom načinu rada i Upwork ambasadorkom za Srbiju.

Koliko dugo se bavis freelancingom?

Freelancingom se bavim od kada sam se vratila u Srbiju 2010. godine i kada sam vrlo brzo shvatila da želim i mogu da radim isključivo sa stranim klijentima. Nastavila sam poslovnu saradnju sa tadašnjim klijentima iz Italije, sa kojima je bilo potrebno da nadjem neki formalni način isplate. U tom momentu je Elance delovao kao najbolje rešenje, bez ideje da ću zaista i postati freelancer. Međutim, već nakon prvog projekta bila sam oduševljena radom platforme, zaštitom freelancera i poslodavaca i ubrzo dobijala i druge klijente, nakon čega sam ušla potpuno u “vode” freelancinga.

Kad si postala Upwork ambasadorka u Srbiji?

Nakon par meseci rada na tadašnjoj Elance platformi, ostvarila sam dobre rezultate i ubrzo dobila poziv na budem njihov predstavnik, tj. mobilizer i obučavam druge da se bave online poslom. Kako dugo držim različita predavanja studentima iz oblasti dizajna i arhitekture i radim na njihovom usavršavanju, rado sam prihvatila poziv i od tada već 6 godina uživam u tom “poslu”.

Koji su najveći izazovi sa kojima se susrećeš vezano za saradnju sa inostranim firmama?

Jedini izazov za mene je bio i ostao da klijent bude zadovoljan projektom, bilo da je inostrani ili domaći.  A kada nemate problema oko dogovora i isplate, onda to zapravo i jeste moguće.

Da li postoje poslodavci koji preko takvih portala traže usluge, a da su iz Srbije?

Kada smo počinjali sa programom obuke 2012. godine, radili smo i sa klijentima. Tada većina domaćih poslodavaca nije bila spremna za takvu vrstu angažovanja talenata, pa smo odlučili da ipak radimo obuke samo freelancera. Lično mislim da bi mogli da probamo opet, verujem da se od tada svest dosta promenila i da ljudimo ovakav način poslovanja nije više stran. Vidim da ima dosta poslodavaca iz Srbije, ali nemam lična iskustva preko platforme niti sam čula od drugih kolega da su radili sa našima preko Upwork-a.

Da li znaš gde je najzastupljenija potreba za freelancerima – iz kojih zemalja su uglavnom poslodavci?

To uglavnom zavisi od kategorije poslova, ali ipak je najviše poslodavaca iz SAD-a.

Po tvom iskustvu koliki je % freelancera koji odustanu od ovakve vrste angažovanja?

Statistički ne znam tačnu cifru, ali dosta ljudi odustane na početku misleći da je ovo lagan posao u pidžami, brzo zarađujući veći novac.

Kada se shvati da je ovo zapravo teži posao od onog tradicionalnog fiksnog, gde je potrebno i naći posao, raditi ga, komunicirati sa klijentom, raditi na brendu i finansijama, uvidi se da nije baš tako lako i nekada ljudi nisu spremni za taj izazov.

Smatram da naši ljudi itekako imaju šta da ponude što se tiče znanja, ali nam nedostaje iskustvo u komunikaciji sa klijentom, samoorganizaciji i odgovornosti potrebnoj u ovakvom načinu rada.

Čuli smo da je Srbija druga u Evropi po broju ljudi na Upworku. Da li je to tačno i zašto misliš da je to tako? Zbog nezavisnosti, novca ili je nešto drugo u pitanju?

Rangiranje na toj lestvici se menja, naročito kada uzmete u obzir da smo mi jedna mala zemlja. Svakako imamo veliki broj talenata, iz različitih kategorija, na šta smo svi ponosni. Nezavisnost je prednost koju ljudi osete tek kada uđu u ovaj posao, ono što je razlog velikom broju srpskih freelancera jeste mogućnost da se bave onim što zapravo žele i što svoje znanje mogu da naplate po pravoj tržišnoj vrednosti, a ne lokalnoj.

Veliki broj nas kaže da novac čak dolazi kao drugi motiv, osnovno je da klijent bude zadovoljan, jer njegov komentar i pohvala motivišu za dalji rad.

Koje delatnosti se pretežno odlučuju za ovakav rad? Tj. kome je najlakše i najbrže da nađe posao preko portala kao sto je Upwork?

Do skoro je najviše poslova bilo iz oblasti IT-a i dizajna, ali to može biti svaki posao koji se može obaviti online, a svesni smo da je takvih sve više. Potražnja za novim delatnostima je uvek zanimljiva i ko ume da je sada iskoristi će svakako biti u prednosti. Upwork vrši istraživanja na svaka tri meseca o najtraženijim delatnostima na portalu i po poslednjem spisku top 10 su:

  1. Blockchain
  2. Google Cloud Platform
  3. Volusion
  4. Risk management
  5. Product photography
  6. Rapid prototyping
  7. Google App Engine API
  8. SCORM
  9. GitLab
  10. Go development

Da li imaš neke savete za sve naše freelancere ili one koji razmišljaju da se upuste u ove vode?

Osim mojih standardnih saveta koje dajem na našim freelance obukama i okupljanjima, moj najveći savet bi bio – osvešćivanje. Na pragu Četvrte industrijske revolucije, ili kako vole da je zovu – 4.0, koja naginje ka totalnoj automatizaciji proizvodnje potrebno je da sagledamo promene na tržištu rada i razumemo da postoji ogroman potencijal promene. Veliku transformaciju su ostvarile upravo online platforme za rad, među njima i Upwork, koji je ove godine postao i javan na berzi. Kada se shvate neke od statistika i da trenutno postoji oko 57.3 miliona freelancera, koji godišnje doprinose sa oko 1.4 biliona dolara, onda se shvati i ekonomska uloga nas, i dalje, društveno marginalizovanih grupa.

Ono što ja uvek napominjem jeste da je bitno uvek nadograđivati svoje znanje, prestalo je ono vreme gde je potrebno da završiš fakultet i počneš da radiš – da bi opstali na tržištu potrebno je uvek nastaviti sa učenjem.

Iz tog razloga ja više volim da trenutne promene nazivam Ekonomijom znanja, sa potrebama večitog usavršavanja i nadograđivanja znanja.

Za sve one koje žele da se oprobaju u online tržištu, navodim korake koje smatram da su ključ uspeha:
● Izaberi vrstu poslom kojom želiš da se baviš. Može biti tvoja struka, ali nije obavezno –
nadogradi znanja i veštine i bavi se onim čime zaista želiš.
● Napravi sjajan profil/portfolio. Nađi vremena da profesionalno napraviš svoj online profil
i predstaviš se klijentu kog nemaš prilike da upoznaš lično, jer je iz tog baš razloga
izuzetno bitno kako se prikazuješ.
● Biraj klijenta i biraj poslove. NE moraš da radiš sve i sa svakim, razmotri posao i klijenta
pre nego što započneš saradnju.
● Informiši se o načinima isplate koji tebi odgovaraju i pravnim aspektima.
● Ceni sebe i svoje znanje, jer će tako i tvoji klijenti raditi.
● Neguj saradnju i komunikaciju sa dobrim klijentima, radi dugoročne saradnje sa istima.
● Uživaj u fleksibilnosti. Radi manje, ali pametnije.

 

 

Sonja Žabić

Entuzijasta | Kreativac | Uvek s osmehom "Ideja ne mora da bude velika. Ona samo mora da promeni svet." Hugh MacLeod

Nema komentara

Imaš mišljenje na ovu temu? Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.