Kako određujem rok plaćanja i šta se dešava ako ga klijent prekrši

Najlepši deo svakog posla je kad dođe na naplatu, zar ne? 🙂 Ali koliko ćeš dugo čekati novac? Šta je uobičajena praksa, šta kaže zakon o roku plaćanja – i šta radiš ako se klijent ogreši o njega? Pročitaj u ovoj blog objavi!

Kako određujem rok plaćanja za svoju uslugu?

Rok plaćanja to jest valuta plaćanja se obično određuje u dogovoru s klijentom. Nekad su odnosi definisani ugovorom, a nekad su stvar usmenog dogovora ili komunikacije putem imejla ili četa.

Kad za nekog klijenta radiš prvi put ili tek povremeno, logično je da očekuješ da ćeš biti isplaćen/a čim pružiš uslugu. U tom slučaju je uobičajena poslovna praksa da fakturišeš uslugu odmah čim je pružiš, s kraćim rokom za plaćanje, od recimo 7 dana.

Ipak, kad započinješ saradnju s nekom firmom, preporuka je da proveriš uobičajene uslove plaćanja. Neke kompanije vrše plaćanja određenim danima u mesecu, zbog optimizacije rada računovodstva, i zato traže da im se usluge fakturišu na mesečnom nivou, početkom meseca za prethodni mesec.

Neke firme pak traže duži rok plaćanja prema dobavljačima odnosno pružaocima usluga, od 30 ili 60 dana. S odloženim plaćanjem klijent od tebe faktički dobija kredit jer novac koji bi inače uplatio tebi može da koristi kao svoja obrtna sredstva. U poslovnim odnosima, ta vrsta kredita” obično ide u zamenu za određenu količinu posla. Na primer, klijent ti garantuje fiksnu mesečnu porudžbinu (određeni broj sati, stranica za tekstovni ili minuta za video materijal…). I to su ustupci” koji jesu i treba da budu predmet pregovora.

Međutim, u praksi to nije uvek tako. Neka pravna lica određuju rok plaćanja od 60 dana za tvoje usluge jer iste uslove nude svojim klijentima (da bi bili konkurentniji), pa ne žele da te u međuvremenu plaćaju svojim novcem. Kao mali preduzetnik najčešće nemaš moć da pregovaraš, već možeš samo da prihvatiš ili da tražiš druge klijente. Ovo je svakako tema za razgovor pre početka saradnje, kako bi se izbegla iznenađenja kad je posao već obavljen.

Koji je najduži rok plaćanja predviđen zakonom?

Kad smo kod dužih rokova, trebalo bi da znaš da postoji zakonsko ograničenje. Naime, Zakon o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama kaže da se ugovorom između privrednih subjekata ne može predvideti rok za izmirenje novčanih obaveza duži od 60 dana.

Izuzetno, moguć je rok od 90 dana u slučaju da ugovorene obaveze zahtevaju isplatu u ratama.

Za ugovore između privrednih subjekata i javnog sektora, predviđen je najduži mogući rok od 60 dana, a ukoliko je dužnik javni sektor, 45 dana.

Kako da podesiš rok plaćanja kad fakturišeš u Pausal aplikaciji?

Aplikacija Pausal.rs ti pomaže da kreiraš fakturu koja sadrži sve obavezne elemente za samo par minuta, na desktop računaru ili mobilnom telefonu. Aplikacija će automatski upisati rok za plaćanje od 15 dana u polje Komentar”, ali možeš da ga promeniš ako želiš.

U ovo polje možeš upisati i ostale važne napomene, na primer, da su usluge pružene u periodu od nekoliko dana ili da obuhvataju celi mesec za koji šalješ fakturu.

Šta radim ako me klijent ne isplati na vreme?

Prvi korak je, naravno, da vidiš, gde je zapelo”.

Uz Pausal app možeš da menjaš i pratiš status svojih faktura (Poslato/Naplaćeno) i da klijentu pošalješ podsetnik za plaćanje direktno iz aplikacije.

U aplikaciji imaš još jedan alat koji ti omogućava da proveriš sva svoja potraživanja prema klijentu i da mu pošalješ pregled koji ima snagu zvaničnog dokumenta – Izvod otvorenih stavki. Detaljnije o njemu možeš pročitati na ovom linku.

Znaj da, u slučaju kašnjenja, po zakonu imaš pravo da od dužnika tražiš isplatu zatezne kamate. Ovaj zakon se odnosi na to.

👉Pausal.rs je aplikacija skrojena za paušalce. Potrudili smo se da predvidimo sve situacije s kojima se suočavaš kao paušalac da bi mogao/la da vodiš svoje poslovanje lako i sigurno. Probaj aplikaciju besplatno 15 dana!

 

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *