Odložite pečat i bacite štampač, digitalna faktura je validna bez pečata i potpisa

Faktura, kao i bilo koji elektronski dokument, koji je izvorno nastao u elektronskom obliku se smatra originalom.

To znači da nema potrebe da štampate ovaj papir, stavljate na njega pečat i potpis i zatim čuvate ili dajete kupcu kojem je namenjen – kada ga pošaljete meilom ili nekim drugim kanalom, smatra se originalom i potpuno validnim dokumentom.

 

Da bi elektronska faktura bila validna, ona mora (pored zakonom naznačenih obaveznih elemenata) sadržati i identifikacionu oznaku.

Ova oznaka u suštini potvrđuje verodostojnost fakture, tako što pokazuje da je nju kreirala osoba koja ima ovlašćenje za to. Ona može biti samo ime i prezime, potpis, elektronski potpis, kombinacija ovih oznaka, kombinacija drugih oznaka itd. U suštini šta god što vi odredite i označite kao vašu specifičnu oznaku.

Ovo se određuje internim aktom, tj. dokumentom kojim osoba koja ima ovlašćenje donosi odluku da će koristiti identifikacionu oznaku za potpisivanje elektronskih dokumenata i koja je to tačno oznaka.

 

Jedan primer ovog dokumenta je sledeći:

 

i njime potvrđujemo da je svaka faktura sa ovom identifikacionom oznakom validna:

 

Na ovom primeru se vidi identifikaciona oznaka kao niz nasumičnih karaktera, što predstavlja još jedan primer kako ona može biti korišćena.

 

22 comments

    1. Dragi Nenade,

      Ukoliko koristite PAUSAL aplikaciju, ovaj identifikacioni broj koji vidite na primeru, aplikacija sama dodeljuje i jedinstvena je za svakog korisnika. Ukoliko ne koristite aplikaciju, dovoljno je da izaberete šta želite da bude vaša oznaka (niz karaktera, ime i prezime…) i da donesete Odluku o određivanju lica ovlašćenog za potpisivanje na kojem ćete to navesti. Odluku je dovoljno da potpišete, nema potrebe da overavate kod notara. Ukoliko želite vaše fakture možete potpisivati elektronskim sertifikatom, koji možete dobiti u MUP-u preko lične karte, ali vam je u tom slučaju potreban čitač kartice.

      1. Draga Sonja,
        Hvala za pojašnjenje.
        Da li to znači, u drugom slučaju, kada internom Odlukom ovlastim lica za potpisivanje, da je i tada faktura validna bez pečata i potpisa? Na isti način kao što je validna sa elektronskim potpisom (čitačem kartice)?

        1. Dragi Nenade,

          Tako je, da bi vam faktura bila validna bez pečata i potpisa, potrebno je da donesete odluku o ovlašćenom licu i koja će biti identifikaciona oznaka i da tu oznaku navedete na fakturi.

          1. Draga Sonja,
            da li možete objasniti kako se preko elektronskog potpisa (sertifikat lk aktivan, čitač imam) potpisuje faktura?

            Hvala unapred

          2. Draga Jelena,

            Da biste potpisali dokument elektronskim potpisom morate da instalirate određene sertifikate. Predlažem vam da pratite uputstvo APR i koristite njihov program za potpisivanje (nama se pokazao kao najefikasniji) ili koristite Adobe Acrobat Reader.

        1. Draga Sanja,

          Možete odrediti više odgovornih lica, čime ćete omogućiti da njihova oznaka na fakturi nju čini validnom, ali odgovornost je i dalje na vlasniku, odnosno direktoru u slučaju privrednog društva.

  1. Postovani,

    I dalje sam malo zbunjen kako da donesem odluku za potpisivanje svojih faktura tzv. identifikacionom oznakom (u mom slucaju zeleo bih da to prosto bude „Ime Prezime“)?
    U jednom od komentara ste rekli:
    „Ukoliko ne koristite aplikaciju, dovoljno je da izaberete šta želite da bude vaša oznaka (niz karaktera, ime i prezime…) i da donesete Odluku o određivanju lica ovlašćenog za potpisivanje na kojem ćete to navesti. Odluku je dovoljno da potpišete, nema potrebe da overavate kod notara.“

    Da li ovo bukvalno znaci da mogu da napravim dokument slican Vasem (prva slika), istampam, svojerucno potpisem (pecat ne koristim pa smatram da nema pecatiranja) i da kazem „ok, to je moja odluka za koriscenje identifikacione oznake“ i dalje koristim navedenu identifikacionu oznaku na svojim fakturama (i da sve bude po zakonu)?
    Kazete da nema potrebe za bilo kakvom overom (npr. kod notara), ali da li ovakvu odluku moram negde zavesti, prijaviti, dostaviti poslodavcu, stagod?

    Inace, ako je bitno za pricu, ja sam preduzetnik pausalac, radim iskljucivo sam za sebe i za sada samo za jednog poslodavca.

    Srdacan pozdrav,
    Stojan

    1. Dragi Stojane,

      Možete doneti odluku sličnu dokumentu koji je u tekstu, gde ćete navesti šta je vaša idnetifikaciona oznaka i na dalje koristite tu oznaku na svojim fakturama. Taj dokument ne treba da zavodite, već čuvate u svojoj dokumentaciji kako biste mogli da ga priložite ukoliko vam ga traže.

  2. Poštovani, imamo preduzetničku radnju (edukativni centar-školu) i knjigovodju koji vodi dvojno knjigovodstvo. Komplikovano nam je da stalno pečatiramo i potpisujem predračun pa kada firma plati po predračunu onda kreiramo račun koji opet moramo da potpišemo i pečatiramo i još šaljemo fizički na kućnu adresu. Naše pitanje je da li mi koji se vodimo kao dvojno knjigovodstvo možemo da kreiramo fakture preko vas i ako ne šta nas sprečava? I cena usluge? Hvala unapred

  3. Poštovani,
    Napisali ste, ,,Ukoliko želite vaše fakture možete potpisivati elektronskim sertifikatom“, ali ako koristim vašu aplikaciju da li mi je uopšte potreban i elektronski sertifikat?
    Hvala!

  4. Pozdrav,
    Radim u firmi koja je DOO, do sada je poslovna praksa bila štampanje računa, overa pečatom i potpisom i slanje kupcima poštom , uglavnom ima i kupaca iz javnog sektora. Dakle sve se isto primenjuje i na javni sektor čije fakture moramo da registrujemo u centralnom registru? Pravimo elektronski račun, izaberemo svoju identifikacionu oznaku npr ime i prezime direktora, i takav račun pošaljemo na mejl kupca? Moje pitanje je šta je dokaz da je kupcu isporučena data faktura u određenom roku, da li moram da dobijem potvrdu sa njihovog mejla ili automatski čim se poslao mejl sa fakturom znači da je ista i stigla?
    Hvala unapred…

  5. Poštovana Sonja,

    Odnedavno sam otvorio paušalno oporezivu radnju da bih održavao softver koji sam u prethodnom periodu izradio za mog klijenta. Sada mi kažu prijatelji da ne mogu imati SAMO jednog klijenta, već da ih mora biti više. Valjda max 49 % poslovanja može ići sa jednim klijentom a ostatak sa više njih. Da li je to tačno.

    Srdačan pozdrav i HVALA

    1. Ukoliko poslujete kao paušalni preduzetnik nemate ograničenja što se tiče poslovanja sa klijentima. Ono što je potrebno da znate je da ukupan maksimalni prihod koji možete ostvariti sa jednim klijentom 70%. Prema testu samostalnosti ovo je jedna od kriterijuma. Putem Pausal aplikacije možete vodite evidenciju ostvarenih prihoda sa najučestalijim klijentima. Ukoliko imate dodatnih pitanja možete nas kontaktirati putem mejla office@pausal.rs.

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *