Test samostalnosti ušao u Skupštinu, ali sa određenim izmenama

Predlog Zakona o izmenama i dopunama zakona o porezu na dohodak građana ušao je u skupštinsku proceduru. Kao što je i prvobitni predlog Zakona predviđao, uvodi se test samostalnosti, ali je on u ovom konačnom predlogu malo izmenjen i njegova primena se očekuje od 01.03.2020. godine.

Šta je promenjeno u testu?

Prema novom predlogu Zakona korišćenje prostorija i stručno usavršavanje su sada zasebne stavke, dok je kriterijumu koji se odnosi na upotrebu alata pridodat i kriterijum koji se odnosi na rukovođenje procesom rada. Ovi kriterijumi su preciznije definisani, pa je preduzetniku omogućeno da koristi specijalizovane alate, opremu ili druga sredstva neophodna za specifičan posao, dok se pod rukovođenjem radom ne podrazumeva davanje osnovnog naloga u vezi sa poslom i razumna kontrola rezultata ili nadzor.

U ovom predlogu Zakona među kriterijume za test samostalnosti nije ušao onaj koji se odnosio na obavljanje rada sa drugim preduzetnicima koji su angažovani kod istog nalogodavca ili sa zaposlenima kod istog nalogodavca.

Sledeća važna promena ogleda se u kriterijumu koji se odnosi na zabranu rada sa drugim klijentima gde se dozvoljava da ugovor sadrži zabranu koja obuhvata pružanje usluga ograničenom broju direktnih konkurenata nalogodavcu.

Kada je u pitanju obavljanje aktivnosti uz naknadu za istog nalogodavca više od 130 radnih dana – pod jednim radnim danom se smatra obavljanje aktivnosti u bilo kom periodu radnog dana između 00 i 24 časa – što praktično znači da se i 15 min obavljanja aktivnosti dnevno smatra jednim radnim danom.

Koje izmene su još uvedene?

Osim u formulisanju samih kriterijuma testa, uvedene su dve bitne promene:

  • Iako se izmenama predlaže da se sa upotrebom testa samostalnosti počne od 01.03.2020. godine, primena ostalih predloga Zakona se očekuje od 01.01.2020. godine.
  • Pravo na paušal ostvaruje i preduzetnik koji obavlja delatnosti iz oblasti poreskog savetovanja, računovodstvenih, knjigovodstvenih i revizorskih poslova, koji na to sada nemaju prava.

Iako nema sumnje da su kriterijumi bolje definisani u odnosu na prethodni predlog, pitanje je da li su dovoljno definisani kako bi se smanjila sloboda tumačenja inspektora koji sprovode kontrolu, kao i neizvesnost poslovanja koji je jedan od najvećih strepnji preduzetnika (prema našem istraživanju).

5 comments

  1. Da li mozda znate i mozete navesti resurs gde se tacno vide koje su olaksice tj. oslobodjenja obaveza u slucaju zaposlenja?

    Ono sto sam ja nasao u tom predlozenom dokumentu jeste „Poslodavac se oslobađa obaveze plaćanja obračunatog i obustavljenog poreza iz zarade “ – i to se odnosi (ako se ne varam) samo na porez na zaradu, koji je samo 1 od 4 stavke koje placamo svakog meseca. Ili sam ja prevideo nesto, nesto ne razumem ili je to mozda pomenuto u nekom drugom dokumentu/Zakonu.

    1. Tako je, osobođenje plaćanja doprinosa se navodi u Zakonu o izmenama i dopunama zakona o dprinosima za oabvezno socijalno osiguranje, čiji je predlog takođe u skupštinskoj proceduri.

  2. Jedno glupo pitanje – imam vise klijenata, ali po kriterijumima testa padam bar kod 5 klijenata. Da li mogu da dobijem neko objasnjenje?

    1. Dragi Đorđe,

      Test se posmatra u odnosu na svakog klijenta. Možete imati 5 klijenata, od kojih sa jednim padate test. To znači da bi prihodi koje ostvarujete sa tim klijentom trebalo da se oporezuju na drugi način. S obzirom da imate više klijenata s kojima padate test, morate razmisliti koji model poslovanja će vam odgovarati. Ukoliko postoji mogućnost da vas jedan od njih zaposli i da time se stvore uslovi da kod drugih ne padate test – mogli biste da nastavite da radite kao preduzetnik i zaposleno lice. Ukoliko takva mogućnost ne postoji, trebalo bi razmislite o promeni načina poslovanja.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *