Tumačenje stanja izvoda poreza i doprinosa 2. deo

Poreska rešenja za 2019. godinu već uveliko pristižu. Pravo je vreme da proverite svoje stanje u Poreskoj upravi. U jednom od ranijih tekstova govorili smo o tome kako možete da proverite svoje celokupno stanje – sintetiku. Ovog puta pogledaćemo kako da protumačite detaljnije stanje – analitiku.

Šta je uopšte analitika?

Ako želite da vidite sve detalje svog stanja u Poreskoj upravi – kada ste uplatili, kada vas je Poreska uprava zadužila, kada je proknjiženo novo poresko rešenje… potrebna vam je analitika.

Šta i kako možemo da vidimo na analitici?

Pre nego što krenemo u analizu, pogledajmo kako izgleda izvod i šta je potrebno da znate kako biste mogli da ga pročitate. 

  1. Kolona „Duguje“ odnosi se na zaduženja Poreske uprave i ti iznosi će uvek biti sa leve strane. 
  2. Kolona „Potražuje“ odnosi se na vaše uplate (zbog čega će u opisu stajati „Uplata banka“) i ovi iznosi biće sa desne strane.
  3. Kamata“ se odnosi na kamatu koja nastaje usled dugovanja.
  4. U donjem delu možete videti „opis računa“ gde će pisati na koji račun su vršene uplate – da li je u pitanju neki od doprinosa ili porez.
  5. Konačno, ukoliko postoje dugovanja videćete ih u delu „Ukupan dug„.

Obratite pažnju: Postoje odvojeni izvodi analitike za porez i za doprinose.

Sada možete preuzeti oba izvoda, pa da pogledamo primere.

Uplate i zaduženja

Prvo što možete videti na analitici su datumi vaših uplata i zaduženja Poreske uprave, kao i iznos koji ste uplatili i za koji su vas zadužili. Ukoliko ste slučajno preskočili uplatu, ovde ćete moći to da vidite i da ispravite grešku.

U ovom primeru vidimo da su uplate vršene na vreme, pre 15. u mesecu.

Kamata

Ako ste uplatili manje nego što vas Poreska uprava zadužuje ili ste zakasnili sa uplatom, ovde ćete moći odmah da vidite koja je razlika u pitanju, kao i kamatu koja je nastala i koliko ona raste. Imajte u vidu, da će prilikom sledeće uplate biti naplaćena prvo kamata i da je potrebno da uplatite više od mesečnog zaduženja.

U ovom primeru vidimo da nas je Poreska uprava zadužila 18.02. za mesečni iznos 4.926,73 dinara (u koloni „Duguje“). Kako nije uplaćeno na vreme, nastala je kamata od 1,75 dinara (vidimo je u koloni „Kamata“). Iz tog razloga je uplaćujeno više od mesečnog zaduženja (u ovom primeru 5.000 dinara koje su u koloni „Potražuje“), a kamata se automatski naplatila (kolona „Nap. kamata“).

 

Novo poresko rešenje

Kada dobijete poresko rešenje, Poreska uprava vas zadužuje po tom rešenju sve dok ne dobijete novo. Kada dobijete novo rešenje zadužiće vas po ukupnom dugu, a zatim stornirati prethodna zaduženja.

U ovom primeru vidimo da su zaduženja po prethodnom rešenju bila 4.783,24. Novo rešenje doneto je 03.05.2019. godine i ukupno zaduženje od početka godine je 15.838,80 dinara. Iz tog razloga će Poreska uprava stornirati zaduženja za prethodna 3 meseca što je 3*4.783,24=14.349,72.

Preknjiženje

Ukoliko pogrešite račun ili poziv na broj prilikom uplate, osim što ćete vam analitika pomoći da pripremite zahtev za preknjiženje, moći ćete da vidite i kada je ono urađeno, iako bi trebalo da dobijete rešenje o preknjiženju. 

Znaćete da je preknjiženje gotovo kada na zaduženju za jedan poziv na broj budete videli opis “STORNO- saldo prenos zbog ukidanja javnih prihoda-pretplata”,

a zatim isti iznos sa opisom “Saldo prenos zbog ukidanja javnih prihoda – pretplata” na zaduženju za drugi poziv na broj.

U nekim situacijama, da biste pronašli gde je nastao problem ili greška, pored izvoda stanja analitike, mogu vam biti potrebni i izvod stanja sintetike, poresko rešenje ili rešenje o preknjiženju. Ako vam je potrebna pomoć možete nam pisati na office@pausal.rs.

 

 

 

6 comments

  1. Zdravo, kada tražim upit za analitiku na e-porezi dobijem izveštaj sa tekstom:
    “Poreski obveznik nema prometa u odabranoj grupi poreskih oblika“

    gde je greška?

    1. Draga Ivana,

      To bi trebalo da znači da vam još uvek nije proknjiženo poresko rešenje i u tom slučaju bi trebalo istu poruku da dobijate i kada tražite stanje sintetike. Ukoliko na stanju sintetike postoji zaduženje, onda postoji mogućnost da je nastala neka greška u PU prilikom knjiženja poreskog rešenja. U tom slučaju morate kontaktirati svog poreskog inspektora kako bi vas ispravno zadužio.
      Ako niste dobili poresko rešenje poštom, možete proveriti da li je ono uopšte doneto tako što ćete na ePorezima ući u poresku prijavu koju ste podneli nakon registracije i osvežiti status. Ukoliko piše da je prijava obrađena, znači da je poresko rešenje doneto i da bi trebalo uskoro da vam stigne.

  2. Dajana hvala na odgovoru.
    Upravo sam ponovo pokušala da tražim upit “analitike“. Bila je moja greška. Iz padajućeg menija trebala sam da izaberem poslednju opciju “računi pre objedinjene naplate“, dok sam ja birala neke druge opcije. Sada sam dobila gomilu slova i brojeva (14 strana, čak od 01.01.2018. valjda zato što imam i reprogram).
    Pokušaću sve ovo da razumem pomoću vašeg uputstva.
    Hvala 🙂

    1. Draga Ivana,

      Nema na čemu, drago mi je da ste se snašli. 🙂 Za početak možete pogledati sintetiku da biste odmah mogli da vidite da li nešto dugujete. S obzirom na reprogram, verujem da će vam trebati malo više vremena i strpljenja da se analizirate. Ako se ne snađete, možete nam poslati sve izvode na office@pausal.rs i probaćemo da vam pomognemo u tumačenju. 🙂

  3. Zdravo,

    Pitanje na temu koja se nadovezuje. U analitici i sintetici vidim da je sve proknjiženo od početka godine i svi dugovi na nuli.
    Međutim, na CROSO portalu za svoj JMBG ne vidim doprinose od kada sam postao preduzetnik paušalac u febraru ove godine, dok vidim sve pre toga dok sam bio zaposlen. Tamo piše da oni podatke preuzimaju od Poreske uprave, a na E-porezi kao što pomenuh vidim sve proknjiženo. Da li je ovo uobičajeno (i možda postoji neko kašnjenje kod ažuriranja), ili da kontaktiram nadležnu Poresku upravu? Za ovu temu verovatno moram ići lično na šalter?

    Hvala

    1. Dragi Dušane,

      Poreska uprava bi trebalo da podatke o plaćenim doprinosima šalju dva puta godišnje, međutim iz prakse znamo da se ti podaci najčešće pošalju tek kada se preduzetnička radnja zatvori. Dakle, ovi podaci se ne šalju svaki mesec i ne treba da se brinete što još nisu upisani, postoji mogućnost da će biti do kraja godine. Svakako ako želite da se raspitate, možete prvo probati telefonom da pitate svog inspektora (tražite inspektora zaduženog za preduzetnike na prvo slovo vašeg prezimena), pa ukoliko ne dobijete informacije probajte lično na šalteru.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *