Kao preduzetnik naporno radiš da zaradiš svoj novac – sav prihod je tvoj, ali je i trošak tvoj. Gde sve gubiš novac, a da toga možda nisi ni svestan/na?
Penali zbog kasnog izmirenja obaveza
Kao paušalac plaćaš porez i doprinose na mesečnom nivou, do 15. u mesecu za prethodni mesec. Ako zakasniš dan ili dva, smatra se da si u prekršaju.
Šta može biti trošak:
- Kamata – za svaki dan kada se kasni sa uplatom teče kamata, koja varira u zavisnosti od dana kašnjenja i iznosa dugovanja.
- Kazna – postoji mogućnost plaćanja kazne za kašnjenje sa uplatom. Zakonom o poreskom postupku i poreskoj administraciji predviđeno je da se za neblagovremeno plaćanje obaveza može izreći kazna od 50.000 din. za preduzetnike.
Može da se desi da pogrešiš plaćanje ili preskočiš datum uplate, pa da dug postoji i kamata teče bez tvog znanja. Da izbegneš ovu situaciju, proveravaj redovno stanje poreza i doprinosa.
Devizno poslovanje – trošak konverzija
Kada su u pitanju devizni računi, postoji nekoliko stvari na koje treba da obratiš pažnju.
- Valuta u kojoj primaš novac
- Valuta u kojoj vršiš plaćanje
- Strane institucije novca
U ovim slučajevima potrebno je obratiti pažnju na valute kako bi se izbegla dvostruka konverzija. Najbolje je primati i plaćati u istoj valuti, u suprotnom banka vrši automatsku konverziju po svom kursu. Kod stranih institucija novca je to, takođe, važno. Npr. kod PayPala je bolje da se poveže devizna kartica kako bi se izbegla konverzija u dinare.
- Kurs banke – kada se sredstva konvertuju iz strane valute u RSD valutu, konverzija se vrši po kursu banke. Kurs banke je obično nepovoljniji od kursa NBS. Zato, ako radiš s inostranstvom, proveri kurs koji banka nudi.
- Trošak deviznog plaćanja – kada primaš uplatu iz inostranstva, dogovori se sa klijentom ko snosi trošak provizije. Ukoliko klijent ne obeleži da on plaća trošak, to će pasti na tvoj teret.
- Podizanje deviza sa bankomata u inostranstvu – proveri troškove provizije kod svoje banke, kako za poslovnu karticu, tako i za ličnu, kao i za kreditnu ili debitnu karticu. I ovde može doći do dvostruke konverzije i dodatnih naplata u zavisnosti od banke.
Trošak provizije
Prilikom bilo kakvog plaćanja banka/pošta/menjačnica uzima proviziju za svoju uslugu, kao i za uslugu održavanja računa, korišćenja kartice i sl.
Trošak provizije za uplatu zavisi od iznosa. Postoji minimalna provizija koja se uzima do određenog iznosa (npr. do iznosa od 6.000 din, provizija Pošte je 60 din.), dok se za veće iznose uzima procenat (npr. Pošta za iznose preko 6.000 din. uzima proviziju od 1%).
Iznos provizije može zavisiti i od računa na koji se vrši uplata. Često nema provizije kada se vrši prenos sredstava s jednog računa na drugi u istoj banci.
Obavezan mesečni trošak, o kome verovatno ne razmišljaš, jeste i održavanje poslovnog računa. Banke u ponudi imaju različite pakete koji obuhvataju različite usluge (eBanking, mBanking i sl.) i čije održavanje različito košta. Proveri ponudu banaka pre nego što se odlučiš za najbližu. 🙂
I strane institucije elektronskog novca (PayPal, Payoneer), takođe uzimaju proviziju za povlačenje novca na račun u banci ili uplatu s drugog naloga.
Trošak može da se smanji tako što ćeš povlačiti veći iznos novca odjednom ili koristiti sredstva za plaćanje ka inostranstvu. Payoneer npr. ne naplaćuje dodatno za uplate sa drugog Payoneer naloga, ali naplaćuje 3% iznosa koji ti klijent uplati karticom. Troškove provizija možeš da pogledaš ovde. Pored toga proveri i s bankom da li postoje provizije za povlačenje novca s ovih institucija.