Istraživanje: Svaki četvrti preduzetnik posluje pod rizikom od poreskog prekršaja

Prošlo je tri godine od uvođenja Testa samostalnosti. Svi se sećamo kako je uvođenje ovog poreskog propisa i njegovo tumačenje bilo komplikovano za preduzetnike, pa smo hteli da procenimo kako su se oni prilagodili novoj situaciji. 

Tim povodom, organizovali smo istraživanje koje je uključilo 100 preduzetnika različitih profila koji posluju sa klijentima iz različitih industrija. Koncept istraživanja se zasnivao na upoređivanju lične percepcije preduzetnika o prolasku po svakom od devet kriterijumima testa, te  upoređivanju sa rezultatima ostvarenim na našoj platformi testsamostalnosti.rs.

Istraživanjem do ključnih zabluda o Testu samostalnosti

Rezultati istraživanja su pokazali da veliki broj preduzetnika nije upoznat sa obavezama u vezi sa Testom samostalnosti. Štaviše, prepoznali smo da u javnosti postoje određene zablude koje su postale opšteprihvaćene. 

Najviše se ističe zabluda da se Test samostalnosti odnosi samo na preduzetnike paušalce. Istina je da se odnosi na sve preduzetnike — paušalce i knjigaše. U realnosti, gotovo svaki od 300.000 preduzetnika koji trenutno posluje na teritoriji naše zemlje, dužan je da testira svoju samostalnost. To važi i za odnos sa klijentima iz Srbije i iz inostranstva.

Još jedna zabluda koju smo prepoznali je da se Test odnosi samo na preduzetnike u IT sektoru. Druga – da rad sa više klijenata automatski znači prolazak na Testu samostalnosti. Kako bi se na vreme zaštitili od poreskih kazni, izuzetno je važno da preduzetnici budu svesni da se Test samostalnosti odnosi na sve delatnosti i da se radi sa svakim klijentom posebno.   

Koliko su preduzetnici zapravo spremni za poresku kontrolu?

Najveći problem za testirane preduzetnike predstavljao je Kriterijum 1. On ispituje da li Klijent određuje radno vreme, odmor i odsustva Preduzetnika. Preko 90% njih je smatralo da zadovoljava Kriterijum 1. Međutim, testsamostalnosti.rs je pokazao da u slučaju poreske kontrole čak 69% ispitanika ne bi prošlo ovaj kriterijum.

Problematičan je bio i Kriterijum 5. On se odnosi na alate koje preduzetnik koristi u radu i stepen kontrole procesa rada Preduzetnika. Ispostavilo se da je čak 50% ispitanika bilo u zabludi da prolazi ovaj kriterijum. 

U ukupnom skoru 58% preduzetnika bi palo na više kriterijuma nego što su samostalno procenili, dok je čak 73% je pogrešno procenilo svoju samostalnost. 

Zaključak koji nam je dao testsamostalnosti.rs je da ni posle tri godine od uvođenja obaveznog Testa samostalnosti ne postoji dovoljna informisanost i razumevanje ovog poreskog propisa. Drugim rečima, značajan broj preduzetnika posluje pod rizikom od ovog poreskog prekršaja, čime bi zbog posledice pada moglo biti značajno ugroženo njihovo poslovanje.  

Podsećamo, u slučaju procene tzv. nesamostalnosti u poslovanju slede poreske kazne koje podrazumevaju efektivnu stopu oporezivanja od 44%. Pored toga, preduzetnici bi morali platiti i kaznu, a dodatno postoji i mogućnost krivične odgovornosti. 

Pogledajte i naš raniji tekst Sažetak uputstva za test samostalnosti

9 comments

  1. Ono sto preduzetnici uglavnom nisu upuceni je da postoji zakon donet i postoji tzv. (poluproizvoljno) tumacenje istog od strane Poreske Uprave tj. cuveni pdf od cini mi se 82 strane.
    Cak i da dobijete kaznu od strane poreskih organa i dalje vam je na raspolaganju upravni postupak gde ce sud ipak tumaciti po zakonu a ne po „Kadija te tuzi, kadija ti sudi“. Naravno, kaznu cete morati platiti, ali ako spor dobijete drzava ce vam sve vratiti i to sa kamatama.

  2. Molim za savet
    Kako da mali preduzetnik pogotovu pausalac koji nema racunovodju, niti pravnika , nego posluje sam, okupiran svojom delatnoscu,bude na vreme obavesten i pravilno informisan da ne bi bio u prekrsaju?
    Ja sam tek danas u 2023 slucajno saznao da postoji Eko taksa!? Sad sam u panici. Dal je samo moja greska sto ne poslujem pravilno?
    Ako hocemo da poslujemo pravilno i ne sterpimo od poreske uprave i mogucih prekrsaju, koliko vremena i energije treba da odvojimo samo na to samoobavestavanje. A i pored toga opet mozemo pogresno razumeti zakone i uredbe jer od njih do prakse je dug put.
    Vas sajt i blog su divna pomoc.

    1. Drago nam je da ste zadovoljni našim radom.
      Kako biste bili u toku sa informacijama, možete se registrovati na aplikaciju Pausal.rs i uključiti obaveštenja putem kojih ćemo vas obaveštavati o izmenama zakona, dopunama i svemu što je bitno za paušalce.
      Ukoliko niste prijavili eko taksu, možete je prijaviti i naknadno, eko taksa se prijavljuje za svaku godinu poslovanja, samo što se za prvu godinu poslovanja podnosi prijava za eko taksu, ali se odbija kao neosnovana zato što vam je prihod u prethodnoj godini prihod 0. Takođe ukoliko želite, možete nam se javiti na mail office@pausal.rs kako bismo mi podneli prijavu za eko taksu umesto vas.

  3. Postovani,

    Advokat sam pausalac. U toku postupka predajemo Zahtev za naknadu troskova, o kome sud odluci, nekad usvoji sve trazeno a nekad samo delimicno i to u nekom roku koji moze biti kratak a moze da traje i po godinu dana i donese Resenje o troskovima na osnovu kog nama te dosudjene troskove uplate.

    Interesuje me kako to uneti u KPO knjigu i pod kojim datumom? Datumom Zahteva na naknadu troskova ili Resenja o troskovima i koji iznos onaj iz Zahteva ili Resenja?
    Napominjem da tu nije nikad izdata faktura u klasicnom smislu

    Sto se tice iznosa, sta upisujemo, posto se desi da nam u nekim slucajevima od npr 300.000 trazenih dosude 50.000 a ostalo odbiju kao neosnovano? Da li opet mora da se upisuje trazeno ili dosudjeno?
    Takodje npr ako podnesem tuzbu i postupak traje i po zavrsetku parnice posle 3-4–5 godina mi sud dosudi neki iznos kako zavodim to i kada?

    1. Postovani,

      U vezi vaseg pitanja kontaktirali smo Ministarstvo finansija.

      Od njih smo dobili sledeci odgovor:

      “Upućujemo Vas i na Mišljenje Ministarstva finansija RS, broj 412-00-14/2010-04 od 29/09/2010.godine koje pojašnjava poreski tretman i iskazivanje u poslovnim knjigama prihoda koje ostvari fizičko lice kao preduzetnik -advokat, koji je oporezovan paušalno, čiji deo citiramo:
      ,,Imajući u vidu navedeno, promet koji je preduzetnik, obveznik poreza na prihode od samostalne delatnosti na paušalno utvrđen prihod, ostvario po osnovu obavljanja delatnosti tako što je radio – vršio poslove iz svoje delatnosti u toku kalendarske godine (poreskog perioda), smatramo da predstavlja promet ostvaren u toj kalendarskoj godini kad je rad faktički obavljen i kad je nastalo potraživanje od dužnika po tom osnovu, odnosno kad je knjižena poslovna promena u knjizi ostvarenog prometa, nezavisno od okolnosti kad je realizovana naplata potraživanja od dužnika. Napominjemo da ovakva realizacija naplate potraživanja neće se smatrati prometom izvršenim za taj poreski period (u kome je realizovana naplata, tj. u 2010. godini) ako je obveznik u svojim poslovnim knjigama (KPO – Poslovna knjiga o ostvarenom prometu paušalno oporezovanih obveznika) evidentirao navedene promene kao poslovne promene prethodnog perioda (konkretno kao poslovne promene u kalendarskim godinama od 2000. do 2009. godine),,

      Navedena mišljenja možete naći na internet strani Ministarstva : http://www.mfin.gov.rs u polju:Publikacije, najranije u biltenu stručnih mišljenja za mesec septembar 2010.godine.”

      Na osnovu odgovora Ministarstva, mozemo zakljuctii da svaki put kada izvrsite uslugu, morate da izdate fakturu, bez obzira da li ce i kada ce doci do naplate.
      Za sve dodatno, stojimo na raspolaganju ?

      Lep pozdrav,

      1. Hvala na detaljnom odgovoru. Zanima me jos ako je faktura izdata npr. 2020 a ista bude uplacena 2023 zajedno za zakonskom zateznom kamatom za taj period docnje da li moramo da izdamo neku fakturu za tu kamatu ili kako istu vodimo kao pausalci?

        1. Zdravo,

          U vasem slucaju, imate mogucnost da izdate jos jednu fakturu sa iznosom zatezne kamate i ne bi trebalo da bude problema.

          Svakako, preporuka je da se cujete sa nadleznim poreskim inspektorom, i proverite i sa njima.

          Za sve dodatno, stojmo na raspolaganju ?

          Lep pozdrav,

    1. Postovani,

      Obzirom da je subvencija za samozaposljavanje vid pomoci, sredstva koja ste primili na vas poslovni racun ne predstavljaju promet na osnovu poslovanja, sto znaci ne treba da izdate fakturu i zavodite je u KPO knjigu.

      Jedino sto je potrebno je da izdate memorandum (sto mozete uraditi u okviru Pausal app) kao interni dokument vase preduzetnicke radnje, gde cete navesti da ste primili subvenciju na poslovni racun.

      Srdacan pozdrav,

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *