Kako da kreiram Upwork fakturu

Kada ste freelancer paušalac i poslujete preko neke od platformi kao što je Upwork, fakturisanje će vam možda delovati komplikovanije s obzirom da ne sarađujete direktno sa klijentom, več postoji posrednik. Hajde da pogledamo kako treba da napravite fakturu.

Prvo na šta moram da vam skrenem pažnju je da je vaš komitent Upwork, odnosno da ka njemu kreirate fakturu. Krajnji kupac ne uplaćuje direktno vama novac, već to čini Upwork i on je taj koji će biti vidljiv na listingu vašeg platnog prometa.

Druga bitna stavka je da fakturišete iznos koji ste zaradili, odnosno koji ste ugovorili sa klijentom, bez obzira što će Upwork uzeti svoju proviziju.

Zamislimo sada situaciju da je cena vašeg rada 15$ po satu, plus 13$ po stranici za unos podataka. Radili ste na projektu 10 sati i uneli ste 6 stranica podataka. Dakle, klijentu naplaćujete ukupno 228$. Međutim, kako je Upwork taj koji zapravo uplaćuje novac na vaš račun, ka njemu izdajemo fakturu na 228$.

Obratite pažnju: S obzirom da izdajete ino fakturu, a pružate digitalnu uslugu mesto prometa na fakturi biće mesto komitenta. 

Pogledajmo primer fakture:

Zašto fakturišemo veći iznos od onog koji ćemo zapravo primiti? Zato što se provizija Upworka smatra vašim troškom, a kao što znamo paušalci troškove ne pravdaju. Dakle, isto bi bilo kada bi vam Upwork uplatio 228$, a zatim vi odmah uplatili njima npr. 30$ za njihove usluge.

Ukoliko novac primate preko neke od institucija elektronskog novca kao što je Payoneer, faktura izdata prema Upworku se neće promeniti. Isto važi i ako novac prebacite na devizni račun ili ako na kraju konvertujete novac u dinare. Svi troškovi koji nastanu u ovom procesu, smatraju se bankarskom provizijom, odnosno vašim troškom.

Savet plus: Ukoliko ste radili na više projekata sa različitim klijentima, možete kreirati i jednu, zbirnu fakturu za tu jednu uplatu koja će leći. Na njoj ćete navesti sve poslove, odnosno usluge koje ste pružili.

Da sumiramo, izdajete fakturu ka Upworku na ceo iznos koji ste zaradili, bez obzira što će Upwork umanjiti uplatu i bez obzira da li ćete novac primiti preko Payoneer-a i zadržati ga na tom računu ili povući na svoj račun u banci.

 

 

37 comments

  1. Odlican tekst! Da li mozete da date i primer unosa u KPO knjigu za devizni priliv? Na primer, da li se upisuje iznos priliva, ili iznos koji se preveo sa deviznog na dinarski racun? Koji iznos onda ulazi u obracun 6 mil?

    Hvala 🙂

    1. Poštovani, kada su u pitanju devizne fakture u KPO knjigu upisujete iznos fakture u dinarima, konvertovan po srednjem kursu NBS na datum izdavanja fakture. Recimo da danas izdate fakturu na 100$ u KPO knjigu biste upisali iznos 10.435,31 RSD (s obzirom da je srednji kurs NBS danas 1$=104,3531 RSD). Taj iznos onda ulazi u obračun od 6 miliona.

  2. Da li je neophodno slati invoice Upworku obzirom da vec postoji njihov elektronski invoice na kojem pise ko je potrazivao, koliki iznos i prema kojem klijentu? Na dnu stoji created by Upwork. Postoji i invoice za njihov procenat koji je naslovljen na ime onoga ko je potrazivao novac na prethodnom invoicu kao i broj invoica na koji se taj procenat odnosi.

    1. Dragi Slobodane,

      Nije potrebno da Upworku šaljete fakturu, ali je neophodno da je kreirate kako je opisano u tekstu zbog vaše evidencije.

    2. Dobar dan, hvala na korisnom tekstu i primeru.

      Imam par pitanja vezano za fakturu, da li je VAT Upworka obavezan i gde mogu da nadjem ovu informaciju? Šta je identifikacioni broj tj. na šta se odnosi? I da li na fakturi treba da postoji neka informacija o Payoneer nalogu?

      Hvala unapred.

      1. Draga Dano,

        Hvala vam na podršci, drago mi je da vam je ovaj tekst značio. Nadam se da će i moji odgovori rešiti ostale nedoumice. 🙂

        VAT nije obavezan element za ino klijente kao što je Upwork. Identifikacioni broj je obavezan element fakture koji je određen zakonom o računovodstvu, a koji upućuje na lice odgovorno za izdavanje faktura, o čemu deltaljnije možete pročitati ovde. Nije obavezno da postoji informacija o Payoneer nalogu, ali ukoliko želite možete navesti i taj broj računa npr. u napomeni.

  3. Postovana Sonja,

    Interesuje me da li je mesto prometa obavezan element fakture pausalca. Da li ce poreska praviti problem ukoliko se navede samo datum prometa?

    Hvala!

    1. Dragi Mirko,

      Zakon o porezu na dodatnu vrednost definiše obavezne elemente fakture (računa) i mesto prometa se nalazi među njima. Poreska uprava vam može praviti problem zbog toga, zato vam savetujemo da na fakturi navodte i mesto prometa.

      1. Hvala puno na odgovoru. Mozete li mi potvrditi da li bi racun bio ispravan sa sledecim elementima:
        Mesto i datum izdavanja racuna: Beograd, 15.07.2019.
        Datum prometa usluge: 15.07.2019.
        Mesto prometa usluge: Mountain View

  4. Draga Sonja,
    Pokušavam da pronađem odgovor na pitanje koji metod povlačenja novca sa Upworka se najviše isplati paušalcima, ali ne uspevam.
    Ukoliko krenemo da je zarađeni novac na Upworku je u dolarima, recimo da smo zaradili 100 dolara, imamo 3 moguća scenarija da taj novac povucemo:
    Scenario 1: Upwork – Wire transfer tj direktno na devizni business račun paušalca kod domaće banke (koji mora biti vezan za euro?)
    Upwork fee je ~30 dolara. Koliko se gubi prilikom konverzije dolar-euro? Da li banka uzima uzima proviziju i koliko?

    Scenario 2: Upwork – Pay Pall (business account) – devizni business račun paušalca kod domaće banke.
    Upwork fee, troškovi konverzije, posredovanja PayPalla, provizija banke?

    Scenarion 3: Upwork – Payoneer – devizni business račun paušalca kod domaće banke.
    Upwork fee, troškovi konverzije, posredovanja PayPalla, provizija banke?

    Koja od ove 3 opcije će nam na primeru od 100 dolara napravljenih na Upworku, nakon odbiojanja svih troškova, na kraju doneti najveći iznos na deviznom računu paušalca sa kojim možemo slobodno da raspolažemo?

    Hvala!

    1. Daga Majo,

      Verujem da niko neće moći da vam da pouzdan odgovor. Jako je nezahvalno konkretno reći koji metod vam je najisplatljiviji, s obzirom da svaka banka ima svoju politiku, bankarske i troškove provizija. Ono što je po našoj računici najisplatljiviji je da koristite opciju Upwork-Payoneer-banka, uz to ako koristite PAUSAl aplikaciju i povežete naloge (PAUSAL i Payoneer) dobijate posebne benefite i dodatne popuste.
      Imajte u vidu da možete otvoriti i USD račun u banci što vam možda može smanjiti troškove. Još jedna važna stvar o kojoj možete voditi računa je da novac koji vam legne na devizni račun morate konvertovati u RSD kako biste mogli da koristite za plaćanja u zemlji.

      1. Pozdrav, da li to znači kada se povuče novac sa payoneer/paypal -a i legne na devizni račun, ja ne mogu da podignem evre ili prebacim na lični devizni račun koji je recimo u istoj banci?

        1. Tako je, da biste raspolagali tim novcem morate ga konvertovati u dinare. Devizama možete da raspolažete samo u slučaju plaćanja zakupa ili za troškove službenog puta. Možete da u ovom članku pročitate kako da raspolažete novcem kao paušalac.

  5. Poštovana Sonja,

    Zanima me sledeći momenat.
    Kako poslujem sa komitentima iz instranstva, sve uplate se realizuju u USD preko PayPal-a. Moja Visa Business kartica, preko koje vršim povlačenje novca, je povezana sa sopstvenim podračunom, ali u EUR. Zanima me koji iznos (i u kojoj valuti) unosim u fakturu? Takođe, dešava se da jedan deo novca, ne tako veliki, ostaje na mom PayPal računu i nikad ne ulazi u Srbiju. Taj novac koristim za sitne kupovine na različitim ino-sajtovima. Da li je potrebno da redukujem iznos koji mi je zapravo uplaćen ili ne?

    Srdačan pozdrav,
    Bojan

    1. Dragi Bojane,

      Izdajete fakturu na iznos i u valuti u kojoj ste se dogovorili sa klijentom i koji vam on uplaćuje, bez obzira da li će vam taj novac ili njegov deo ostati na Paypal-u i da li će doći do konverzije. Dakle, ono po onom što dogovorite s klijentom, kreirate fakturu na osnovu koje bi on trebalo da izvrši uplatu. Stanje na računu može da se razlikuje od stanja u KPO knjizi, odnosno fakturama, što se uvek desi kada poslujete sa devizama. Bitno je da imate fakturu za svaki priliv koji ostvarite na svakom računu, a ako je taj priliv manji od iznosa na fakturi to je potpuno u redu.

  6. Pozdrav,

    Nov sam u priči sa radom sa inostranstvom, pa me jedna stvar interesuje.

    Ako primam novac na Payoneer, Paypal, ili UpWork nalog, to je sve potpuno legalno samom činjenicom da je sav taj priliv novca pokriven fakturama?

    Ili je potrebno u APR-u ili negde, pored mog poslovnog računa u domaćoj banci zavesti i te druge račune?

    Hvala

    1. Zdravo,

      Dovoljno je da je priliv pokriven fakturom. Poreska uprava može da traži proveru tih računa, ali se oni nigde dodatno ne prijavljuju.

  7. Postovani,

    moj software za izdavanje racuna ne prikazuje klijenta ukoliko ne navedem OIB br posto sam u Hrvatskoj. Zanima me imate li mozda detalje o kompaniji Upwork u tom smislu (Vat ili neki drugi identifikacijski broj). U poreznoj upravi mi je takoder receno da izdam racun samo na svotu koja je vidljiva i primljena direktno na racun jer Upwork uzima svoju proviziju prije isplate freelanceru. Drugi slucaj bi bio ukoliko smo zaprimili potpuni iznos pa ga moramo vracati upworku. Tako je u RH nadam se da je nekome pomoglo

    1. Draga Gabrijela,

      Nažalost mi nemamo tu informaciju o Upworku, možda je najbolje da taj podatak tražite od njihove podrške. Hvala na informacijama koje ste podelili s nama. 🙂

      1. Poštovana Sonja,

        Da li je i sa našom PU provereno kako posmatraju Upwork i koji tačno iznos treba da se fakturiše ili je ovaj stav zaključak na osnovu toga što se smatra da je provizija Upwork-a trošak paušalca?

        Srdačan pozdrav,
        Peđa

          1. Poštovana Sonja,

            Da li možete da pojasnite ovaj odgovor, čini mi se da je ostalo nejasno a na različitim mestima se mogu naći različita tumačenja.

            Dakle, da li je ispravno fakturisati puni iznos, koji uključuje i proviziju Upworka, ili treba fakturisati iznos koji leže na račun u banci (iznos umanjen za proviziju Upworka)?

            I da li je to na neki način potrvđeno od strane poreske uprave?

            Od dosta kolega preduzetnika sam čuo da fakturišu iznos koji leže na devizni račun a ne onaj koji je ugovoren sa klijentom kako piše u ovom članku.

            Hvala i pozdrav
            Damjan

          2. Dragi Damjane,

            Prema informacijama koje smo mi dobili iz Poreske uprave, potrebno je da fakturišete iznos koji dogovorite sa klijentom. PU u slučaju kontorle može proveravati i vaš Upwork nalog. Još uvek nema automatizovan sistem koji bi to upoređivao ili obaveštavao Poresku upravu da postoje odstupanja, ali to ne znači da se ne može kontrolisati.

  8. Mene zanima koje datume stavljamo za datume prometa/racuna kad povlacimo novac sa Upworka? Da li ja u tom slucaju fakturisem datum prometa onaj datum kada mi legne novac od klijenta na Upwork nalog, ili datum kada ja povucem taj novac na svoj Payoneer nalog? Ako pisem datum prometa i datum racuna isti kao onaj koji stoji na invoce-u koji izdaje sam Upwork? Ja konkretno radim sa klijentom preko ugovora na sat, sto znaci da njemu Upwork naplacuje na dve nedelje, ali bih ja podizala novac jednom messecno sto bi obuhvatilo dve uplate od klijenta. Ne znam da li onda moram da pravim dve odvojene fakture ili mogu obe te uplate da fakturisem kao jednu i koji onda datum prometa stavljam? Nadam se da nisam bila suvise konfuzna sa pitanjem 🙂

    1. Draga Marija,

      Ako u istom mesecu primate te dve uplate, možete napraviti jednu fakturu. Za datum navodite onaj koji je na Upwork fakturi, a ne kada se prevlači na Payoneer. Ukoliko znate kolika će biti mesečna faktura, možete staviti datum prve uplate, a ukoliko morate da sačekate drugu uplatu da biste znali iznos, možete staviti datum druge uplate.

  9. Poštovani,

    U ovom clanku ste naveli da je potrebno fakturisati i provizije koje uzimaju platforme, sto je potpuno razumljivo. Mene zanima da li znate kakva je situacija sa porezom koji platforme automatski odbijaju kada su u pitanju americki klijenti (tax withholding) ? Da li i taj porez ulazi i iznos koju trebamo fakturisati ili ne ?

    Hvala

    1. Dragi Aleksandre,
      Iz vašeg opisa deluje mi da je to takođe samo deo provizije koju platforma odbija od vašeg zarađenog iznosa, pa bih iz tog razloga rekla da i ovaj deo trebate fakturisati, odnosno ukupan iznos koji ste zaradili, a sve što je odbijeno od tog iznosa je vaš trošak.
      Pozdrav!

  10. Poštovani,

    Imam više različitih klijenata od kojih primam uplate direktno na PayPal. Da li je neophodno da te uplate povlačim na račun zasebno ili je pak moguće povući sve zbirno, recimo jednom mesečno? Kome u tom sličaju izdajem fakturu ukoliko zbirnu zaradu od recimo 3 različita klijenta povučem odjednom?

    Hvala unapred na odgovoru!

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *